I åk 5 arbetar vi kontinuerligt med att titta på och diskutera aktuella nyheter.
I läroplanens står bland annat att skolan ska sträva mot att alla elever:
- utvecklar kunskaper om skiftande samhällsförhållanden och deras relation till demokratiska principer.
- utvecklar kunskaper om förhållanden i andra länder och därmed förmågan att reflektera över internationella relationer och internationellt samarbete.
- utvecklar sin förmåga att argumentera och uttrycka ståndpunkter samt en tilltro till den egna förmågan att aktivt delta i samhällslivet och påverka samhällsutvecklingen.
Mål som eleverna ska ha uppnått i slutet av det femte skolåret:
Eleven skall:
- ha kännedom om människors livsvillkor i olika kulturer.
- kunna läsa, skriva och formulera sig om samhället utifrån olika källor.
Kriterier i Färentuna skolas lokala arbetsplan för åk 5 i ämnet samhällskunskap:
- Känner till människors livsvillkor i någon del av världen.
- Diskuterar och reflekterar kring aktuella händelser utifrån olika medier.
I samband med valet började vi titta på de dagliga nyhetssändningarna från Lilla Aktuellt. Klassen blev snabbt oerhört engagerade i samhällsfrågor och de många bra diskussionerna och elevernas stora intresse för vad som händer i världen har gjort att detta arbete fortsatt vecka efter vecka.
Med utgångspunkt i nyhetssändningarna kan man lätt inkludera många skolämnen. Vi har bland annat pratat om gruvolyckan i Chile (geografi), Nobels fredspristagare från Kina (samhällskunskap), miljöolyckan i Ungern (kemi, fysik, teknik), översvämningarna i Pakistan (geografi, fysik, samhällskunskap) med mera.
Varje vecka gör klassen ett nutidskryss, en lättsam nyhetstävling i form av tio frågor med 1,X,2 – svar. Engagemanget sprudlar! Klassen har en dröm om att få deltaga i Lilla löpsedelns nyhetstävling och vi håller tummarna varje vecka att programmet ska ringa upp oss och meddela att vi är en av de utvalda klasserna.
//Anna och Catarina
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar